کد مطلب:41398
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:21
ازدواج فرزندان آدم چگونه بوده است ؟
در ايـن باره در ميان دانشمندان اسلامي دو نظر وجود دارد و هر كدام براي خوددلايلي از قرآن و روايات ذكر كرده اند . اينك ما هر دو نظر را بطور اجمال در اين صفحات نقل مي كنيم :1 - در آن زمان هنوز قانون تحريم ازدواج خـواهر و برادر از طرف خداوند قرار داده نشده بود و چون راهي براي بقاي نسل بشر غير از اين راه نبود , از اين جهت ازدواج آنان با يكديگر صورت گرفته است ; ناگفته پيداست كه دستگاه قانونگذاري ازآن خداست ان الحكم الا للّه حكم تنها از آن خداست (1) چه اشكال دارد كه بطور مـوقـت بـراي گـروهـي از راه ضرورت اين گونه ازدواج در آن زمان بلامانع و مباح باشد و براي ديـگـران عـموما تحريم ابدي شود ؟طرفداران اين نظريه از ظواهر قرآن با اين آيه براي خود دليل مـي آورنـد : و بـث مـنهما رجالا كثيرا و نساءا و از آن دو , مردان و زنان فراواني ( در روي زمين )منتشر ساخت . (2)ظاهر اين آيه مي گويد كه نسل بشر فقط به وسيله اين دو تن به وجود آمده است و اگرغير از اين دو در بقاي نسل او دخالت داشتند بايد بفرمايد و بث منهما و من غيرهما يعني به وسيله اين دو و غير آنان 000 . عـلاوه بـر ايـن , در روايـتـي كـه مرحوم طبرسي آن را در احتجاج از امام سجاد عليه السلام نقل مي كند اين مطلب تاييد شده است . 2 - نظر ديگر اين است : چون ازدواج فرزندان آدم با يكديگر ممكن نبوده - زيراازدواج با محارم يك عـمـل قـبـيح و زشت است - فرزندان آدم با دختراني از نژاد و نسل ديگر كه در روي زمين بودند ازدواج كـردنـد , بـعـدا كـه فرزندان آنها با هم پسر عموشدند زناشويي در ميان خود آنان صورت پـذيـرفت و اين نظر را نيز بعضي از روايات تاييد مي كند , زيرا نسل آدم نخستين انسان روي زمين نبوده , بلكه پيش از او نيزانسانهايي در زمين زندگي مي كرده اند . حـاصل اين كه : ممكن است گفته شود كه پسران آدم با بقاياي انسانهاي پيشين كه قبل از خلقت آدم و حوا در روي زمين زندگي مي كردند , ازدواج كرده اند و از گفتگوي خدابا فرشتگان درباره آفرينش آدم در روي زمين استفاده مي شود كه قبل از آدم و حواانسانهايي در روي زمين زندگي مي كردند و اين حقيقت از روايات نيز استفاده مي شود 0
پاسخ به پرسشهاي مذهبي
مكارم شيرازي - ناصر و جعفر سبحاني 1 - سوره يوسف , آيه 40 20 - سوره نساء , آيه 1 0
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.